You are currently viewing לעולם אל תקריב נגד הסינים – מתכוננים למועמדים (10) – דינג לירן / אינדיאני

לעולם אל תקריב נגד הסינים – מתכוננים למועמדים (10) – דינג לירן / אינדיאני

נתונים כלליים

גיל: 29

מדינה: סין

דירוג פיד"ה: 2806 (מקום 2 בעולם)

דירוג שיא: 2816 (מקום 3 בעולם)

הופעות קודמות במועמדים: 2018 (מקום 4), 2020/1 (מקום 5)

איך העפיל לתחרות: המדורג הגבוה ביותר שלא העפיל בדרכים הרגילות. החליף את קריאקין המושעה.

הזמן דוחק ותחרות המועמדים תיפתח ביום שישי הקרוב כאשר אירוע הפתיחה יתקיים מחר. עקב חוסר בזמן והפוקוס על גמר ה NBA נאלצתי לקצץ קצת ואת הפוסט על ראפורט ודודה לפרסם מחר יחד. ביום שישי, אולי כבר לאחר שתהיה אלופה חדשה בליגת הכדורסל הטובה בעולם, נפרסם את הפוסט האחרון על פירוז'ה ונוסיף הקדמה קצרה לתחרות, המבנה שלה וכו'. בינתיים ניגש אל הפייבוריט שלי לזכייה ואחד השחקנים שמקבלים הכי פחות סיקור – דינג לירן, המדורג שני בעולם. נעשה זאת לצליליהם הקלילים של השירים הנפלאים מתוך הסרט "מלך האריות" ששוחרר לאקרנים היום לפני 28 שנים. אלטון ג'ון פינת אפריקה.

החשוד המיידי

בובי פישר נפטר ב 17 בינואר 2008. מבודד, באיסלנד הרחוקה, בלי כל גינונים או מוות מכובד. הסיבה? היותו מבוקש בכמה ארצות (ובהן ארצות הברית מולדתו) והבעת דעות אניטשמיות ואנטי-אמריקאיות מובהקות. פישר אחז בלא מעט תיאוריות קונספירציה שנוגעות למערב וליהודים, מה שגרם לו לחשוד בכל מי שפגש ולהרגיש נרדף בכל אשר הלך. גורל דומה על פי הסיפורים היה מנת חלקו של פול מורפי, גדול שחקני השחמט בעידן טרום-אליפות העולם ונוכח קבוע בדיונים השחוקים על השחקנים הטובים ביותר בהיסטוריה של המשחק. מה הוביל אותם אל השיגעון הזה? ניתן כמובן רק לשער. הכניסה אל כל תחום והזדהות כמעט מוחלטת אתו יכולה להוביל למצבי קצה נפשיים ולבלבול בינו לבין המציאות. במקרה של פישר אפשר לומר בזהירות שהשקיעה בשחמט הובילה אותו אל מה שנהוג לכנות פרנויה.

מתוך משחק של דינג לירן. לבן נוסע וזוכה

מה לשחמט ולפרנויה? ובכן, בכל ענפי הספורט שאינם על הלוח אפשר לזהות באופן מובהק מי מתקיף ומי מגן. בכדורסל, הקבוצה שאוחזת בכדור היא זאת שמנסה להתקיף ולאחר מעבר הכדור אל הקבוצה השנייה ההתקפה גם היא משנה כיוון. בשחמט, בעיקר בשלבים המוקדמים שלו, אין שום יכולת לדעת באופן ברור האם ישנה התקפה ומהיכן היא תגיע. השחקנים חייבים לזהות סכנה כשהיא מופנית כלפיהם וכל מהלך מחייב התבוננות אינסופית מתוך נקודת המבט של הצד השני. גם כששחקן יוצא להתקפה הוא צריך להיות תמיד עם היד על הדופק ולשים לב לאפשרויות ההתקפה השונות של היריב שיכולות להחריב את כל המאמץ הרב שהשקיע. במילים אחרות – משחק השחמט מחייב יכולת עילאית של זיהוי סכנה, יש שיגידו פרנויה. לא מפתיע שאנשים שבלבלו את המשחק עם "החיים האמיתיים" שלהם זיהו בכל תנועה במציאות איום שהם צריכים להגיב אליו.

אחד השחקנים הידועים ביכולתו לזהות סכנות היה טיגראן פטרוסיאן, אלוף העולם התשיעי. בשיאו פטרוסיאן היה כמעט בלתי מנוצח והפסיד מעט מאוד משחקים הודות לראיית משחק שונה מזאת של קודמיו והיה מהראשונים שניסחו את מה שקרוי היום "החשיבה הפרופלקטית". מדובר בחשיבה המבכרת קודם כל את יציבות העמדה על פני מהלכים קונקרטיים ומטרתה לסגור את כל הפרצות או לחילופין לחנוק את עמדת היריב באיטיות. השחקן שמזוהה עם השיטה יותר מכל הוא אנטולי קרפוב שסגנון המשחק שלו מבוסס עליה אבל הרעיון הכללי התחיל אצל פטרוסיאן. המהלכים השקטים שעשה על הלוח היו רבי עצמה וכללו שקלול  מחושב של כל האלמנטים בעמדה והתבררו רק לאחר מהלכים רבים כקריטיים לניצחון המשחק. פטרוסיאן לא יצא להתקפה אלמלא דאג שהעמדה שלו מוגנת לחלוטין ורק מתוך הבסיס היציב הזה יצא להתקפה חסרת רחמים. היכולת הזאת הובילה את פטרוסיאן לתקופות ארוכות בהן הוא מיעט להפסיד ויצרה לו תדמית של מגן סדרתי, מה שלא תאם לגמרי את סגנון משחקו. ההגנה במשחק השחמט לעתים מסוכנת יותר מההתקפה והיכולת להצביע על הסכנות ולמנוע אותן בשלבים ראשוניים של המשחק היא אמנות דקה שאין לזלזל בה.

האימפריה השלישית?

הסטיגמה, שיש בה מן האמת, גורסת שכל דבר שיש לארצות הברית ולרוסיה גם הסינים רוצים. המאבק המשולש בין המעצמות, שיש לו צדדים פוליטיים וחברתיים רבים, מוביל לרצון של כל מדינה להקדים את האחרות בכמה שיותר תחומים. ברית המועצות באמצע המאה ה 20 הייתה הדומיננטית ביותר בתחום השחמט, ואף לאחר השנים הקצרות של בובי פישר היא המשיכה לשלוט בענף (קארפוב, קספרוב וקרמניק, שלושת אלופי העולם שלאחר פישר, הגיעו משם). רק בעשור האחרון ארצות הברית הפכה להיות מעצמה של ממש בתחום השחמט, בין השאר הודות להגירה מאסיבית של שחמטאים או של הוריהם אל המדינה. פביאנו קרואנה (הורים מאיטליה, ייצג את המדינה בעבר), לבון ארוניאן (ארמניה, עבר לארה"ב לפני כשנה), , ווסלי סו (נולד בפיליפינים), היקארו נקמורה (נולד ביפן) ולניאר דומינגז-פרז (קובה, עבר לארה"ב ב 2018) הם חמשת המדורגים הראשונים של ארצות הברית. וכל מילה מיותרת.

אנאנד מול ממדיארוב. אנאנד עשה את המהלך עם המלכה ונכנע מייד. מדוע? שחור נוסע וזוכה

היה מאוד הגיוני לחשוב שאם רוסיה וארצות הברית הן שתי המעצמות הגדולות בתחום השחמט הרי שסין תעשה את מירב המאמצים בכדי להדביק אותן. אחרי הכל, היכולת הסינית לתפוס כישרונות צעירים ולייצר עבורם סביבה אולטימטיבית למצוינות ומשמעת נראית פעם אחר פעם על הפודיומים של האולמפיאדה. משחק השחמט מייצג עבור רבים סמל לעליונות אינטלקטואלית שכל מדינה הייתה רוצה להתפאר בה. סין, כמו שזה נראה, התחילה את העניין שלה בשחמט יחסית מאוחר, בעיקר הודות לשחקן הטוב ביותר שהעמידה דינג לירן. ייתכן שההתקדמות האיטית בשחמט נבעה מהעיסוק המאסיבי במשחק הגו, שנחשב למורכב וקשה יותר משחמט. מעניין לראות שההצלחה השחמטאית הסינית באה בעיקר בגזרת הנשים, כאשר אלופת העולם הנוכחית ג'ו וונג'ון (מחזיקה בתואר כבר ארבע שנים) מגיעה מסין והשחקנית הטובה ביותר כיום (ואחת הטובות בהיסטוריה) חו יפאן שפרשה ממשחק פעיל לטובת הקריירה האקדמית שלה גם היא מגיעה מהרפובליקה העממית של סין. 4 מתוך עשרת המדורגות הראשונות בעולם באות מסין שכרגע שולטת ביד רמה בענף הנשים. בגזרת הגברים היחיד בעשירייה הראשונה דינג נמצא הרחק למעלה כאשר המדורג שני, וונג האו (שפרש רשמית ממשחק) נמצא במקום ה 19. דווקא השכנה מדרום, הודו, הביאה לעולם השחמט אלוף עולם ממולדתה, מה שהוביל לפריחה עצומה של השחמט במדינה והיא יכולה להתפאר בכמה פרוספקטים צעירים שכבר בשנים הקרובות הולכים לכבוש את הצמרת העולמית. הודו היא בית גידול אפקטיבי ויעיל והיא מתנהלת באופן די חברתי כאשר ניתן לראות חברויות רבות בין השחקנים. המדינה לקחה על עצמה לייצר תוכן מסיבי באינטרנט בתחום כאשר עיתונאי השחמט ההודים נמצאים בכל פינה, בראשם השחמטאית טניה שאחדב והקריין החמוד סאגר שה.

האדם הכי שקט בסבב

דינג לירן הוא אחד השחקנים החמודים ביותר בסבב. הוא עדיין מתגורר עם הוריו וכל הכסף שהוא מרוויח מהתחרויות הולך לחשבון הבנק שלהם. אפשר לראות בראיונות שכל העסק מביך אותו ושהוא היה מעדיף לחזור אל החדר ולעבור על עמדות. האופי שלו לא אמור לתאום את המשחק חסר הפשרות והאכזרי לפרקים שהוא מביא ללוח. דינג מחזיק ברצף השלישי הארוך ביותר של משחקים ללא הפסד (היה שני לטיביאקוב אבל אז קרלסן עקף את שניהם), חלקו היה בתחרות המועמדים בשנת 2018. היכולת שלו לזהות סכנות ולדעת לברור את ההיבטים החשובים ביותר בעמדה מזכירה במקצת את סגנון המשחק של פטרוסיאן ומקשה מאוד על שחקנים בשלב אמצע המשחק המורכב. היכולת שלו לראות קדימה ולהעריך נכון את העמדה הובילה לאמירה של דניאל דובוב לפני אחת התחרויות ש"אסור להקריב כלים מול הסינים". ביצוע מהלכים חשודים מול דינג זאת כמעט משימה שנידונית לכישלון והיא מצריכה זהירות יתירה.

דינג מול קרלסן. חידה קשה – מהו המהלך הטוב ביותר ללבן בעמדה?

למרות היותו השחקן הטוב ביותר שסין העמידה מעולם לצד ההערכות שהוא הפייבוריט לזכות בתחרות הקרובה וגם בקודמת (חווה פתיחה נוראית בסיבובים הראשונים), מאוד קל לא לשים לב שהוא בכלל קיים. אור הזרקורים מופנה בעיקר לחזרה של נקמורה, לסיכויים של נפו לקחת את התחרות שוב וכמובן לציפייה לראות את פירוז'ה מניף את הגביע. אבל אם יסתדרו הכוכבים ודינג יצליח להתמודד עם הלחץ של המעמד הוא הפייבוריט שלי לקחת את כל הקופה. קרלסן התבטא לא פעם בעניין וראה בדינג הפייבוריט בתחרות הקודמת והיה נראה שהוא גם חושש מפניו. הם שיחקו מעט מאוד משחקים יחסית (קרלסן ניצח באחד, כל השאר נגמרו בתיקו) וייתכן מאוד שאלוף העולם יצטרך להזיע בשביל להכניע את השחקן השקט. אם יזכה בתחרות ואולי גם באליפות העולם הוא יהיה אלוף העולם השקט וחסר הכריזמה שידע הענף, בטח לאור תקופה של סיקור תקשורתי נרחב וכמות אוהדים גדלה. בראיון הזכייה שלו יהיה קשה מאוד להבין מה הוא ממלמל ולוחש למיקרופון אבל על הלוח, איפה שהכסף מונח באמת, הוא מדבר מאוד חזק.

Subscribe
Notify of
20 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Yinon Yavor
15/06/2022 10:34:02

רץ ל-g7 וזוכה בחומר (צריח מול רץ). לא בטוח שזה מנצח את המשחק אבל זה מה שהייתי עושה, כי זה משאיר אותי ביתרון פיון. האם זה הפתרון?

shahar
shahar
15/06/2022 15:27:41
Reply to  Yinon Yavor

זה מפסיד חומר. שחור משחק רח5+, וזוכה בעוד רץ שלם.

lir
lir
15/06/2022 10:41:01

כתבה מעולה.
איפה הפתרונות לחידות?

אור
אור
15/06/2022 11:25:04

תודה אינדיאני, יש לו איזה משחק מומלץ לצפות ביוטיוב?

אור
אור
15/06/2022 11:38:28

אחלה תודה

אור
אור
15/06/2022 18:02:14

וואו
לא נראה כמו השחקן שתיארת 🙂

eyal
eyal
15/06/2022 12:45:23

שלום פתרון עדיף יהיה ח7 שח ומט בהמשך. בעבר היו שחקנים כמו ואנג יו ובו שיאנגי שבלטו הרבה לפני דינג לירן ואף נחשבו פוטנציאל לאליפות עולם. אנאנד הקרבת מלכה ומט האחרון מורכב כנראה פרופילקטיקה כמו מח1
כיף לראות הכתבות השונות באתר!
בברכה
אייל

רביד אראל
רביד אראל
15/06/2022 12:51:26
Reply to  eyal

הרץ הלבן יכול לקחת את השח של הפיון ואז פשוט איבדת חומר

אליאב
אליאב
15/06/2022 13:08:10

אינדיאני, מאד מפתיע אותי שדווקא דינג הוא הפייבוריט שלך לאור זה שלא שיחק כמעט בכלל מול הצמרת העולמית בשנתיים האחרונות. הפייבוריט שלי הוא דווקא דודא לאור הכושר החזק שלו בשנה האחרונה. והנה ההימור שלי: דודא, קרואנה, היקארו, בשלושת המקומות הראשונים לפי הסדר הזה. קרואנה לפני היקארו בגלל החשד שלי שהיקארו מתכונן הכי פחות לטורניר. את נפו אני לא מכניס בשלישיה הראשונה כי הסיכוי שלו להפסיד משחקים יחסית גבוה לדעתי. ופירוז'ה על אף חיבתי הישנה אליו, לדעתי זקוק לעוד הרבה ניסיון. מה שכן פירוז'ה הוא היחיד מכל המנויים לעיל שעד כמה שהבחנתי לא השתתף בחצי שנה האחרונה בשום טורניר, גם לא מקוון, (מלבד הטורניר ברומניה, וגם שם השתתף רק בקלאסי). משער שזה אומר שהוא משקיע את כל יכולתו בניסיון לקחת את המועמדים. הוא חייב להשקיע אם הוא רוצה להיכנס להיסטוריה כאלוף השחמט הכי צעיר.
בחידה הראשונה – חייל לח7+, אם לוקח עם המלך, צח4, רח5+, צ:ח5, מז6, צח6 מט. אם לוקח עם הרץ, צח4 ועל כל מסע של השחור (למעט צה6 שאז אין מט אבל זוכה בהרבה חומר) רד3 .
את המשחק של אנאנד ראיתי בלייב אז לא אגלה.
במשחק דינג-קרלסן היית משחק מח1 כדי להכניס את הרץ השחור למתקפה בז1.
ניצחון יפהפה של דינג על קרלסן בבליץ: https://www.youtube.com/watch?v=H7eaQ4cJ89Y

eyal
eyal
15/06/2022 13:43:47

יפה אליאב הבנת הרעיון אחרי ח7! יש לך כינוי/דירוג בchess.com?
ובנפרד נראה שעבר זמנם של רוב המשתתפים. לטעמי רק דודה ראפורט או פירוז'ה עם מספיק פוטנציאל והתקדמות לאחרונה ורק מהם יבוא המועמד הבא.

אליאב
אליאב
15/06/2022 14:19:07
Reply to  eyal

יש לי משתמש בchess.com, אבל הרבה יותר נהנה לשחק בlichess

eyal
eyal
15/06/2022 14:24:57

סבבה.הייתי בעבר שם.

shahar
shahar
15/06/2022 15:48:34

תודה רבה אינדיאני.

noamganan
noamganan
15/06/2022 23:16:09

כדאי להרחיב קצת על המסע המטורף שהוא עשה כדי להגיע לטורניר הזה, הוא לא סתם "החליף את קריאקין"
חוץ מזה מעולה, תודה רבה.
הפייבוריט שלי הוא פביאנו.

arnold
arnold
15/06/2022 23:38:42

כרגיל נהדר, אינדיאני.
אני בעד דין עוד מהימים הרחוקים בהם היה משחק הודית של המלך. עכשיו הוא משחק יותר זהיר, אבל עדין שופע רעיונות (כמו למשל העברת המלך מאגף המלך לאגף המלכה בטורניר האחרון נגד קרלסן). אשמח מאד אם יזכה.
לאחרונה הוכיח שהוא לא רק שחמטאי מחונן, אלא גם לוכד זבובים מיומן (בגמר נגד פארגננדה) – https://www.youtube.com/watch?v=RI03UJJaK3I&t=27s

עוד שני סנט:
ברחובות סין אפשר לראות לא רק שחקני גו, אלא גם חובבי שחמט סיני – שאנשי. משחק נהדר, ולא מסובך ללמידה. בגלל המשחק הזה, לדעתי, לקח להם זמן להיכנס לשחמט המוכר לנו.

לגבי פסיכוזה אנושית על לוח השחמט – מומלץ, מאד לקרוא את "ההגנה של לוז'ין" הנהדר של נבוקוב.

יאללה שיתחיל כבר, שתהיה אחלה תחרות ושאינדיאני ימשיך לכתוב 🙂

ירון, החלום
ירון, החלום
16/06/2022 0:27:44

בס"ד
תודה רבה אינדיאני. מרתק.